شرایط نگهداری از بلدرچین

نور

نور یک عامل مهم در پرورش بلدرچین می باشد. جوجه ها در طول 7 تا 10 روز اولیه نیاز به شناسایی منابع اب و غذا دارند و این تنها در صورتی امکان پذیر است که نور کافی وجود داشته باشد. بر طبق استانداردهای مربوطه 16 ساعت در روز نور مورد نیاز است، که می توان این مقدار ساعت را با استفاده از انرژی خورشیدی، و در صورت لزوم از نور مصنوعی با استفاده از باطری تامین گردد.

بستر

تراشه چوب نرم عاری از گرد و غبار می تواند بستر ایده آلی باشد. ضخامت آن باید حدود 10 سانتی متر باشد که یک لایه نرم و گرم را فراهم می کند. یک روش دیگر استفاده از یک لایه ضخیم کاه خرد شده می باشد به خصوص اگر شما دارای مزرعه باشید. می توانید ترکیبی از دو مواد بالا را نیز به کار ببرید. استفاده از تراشه چوب زمانی که جوجه ها بسیار جوان و آسیب پذیر هستند مناسب تر است و پس از آن تعویض بستر به عنوان جایگزین و یا توسعه ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشد. قابل توجه است برای کاهش سطح آمونیاک و مقاومت در برابر بیماری ها می توان از تراکم پرندگان کم کرد. استفاده از بستر کاغذ هم تاثیر به سزایی در چسبیدن مدفوع به پر و بال و کاهش تعداد باکتری های بیماری زا می گردد.

خوراک

غذا را می توان هم به صورت پلت و هم به صورت مشی ارائه کرد. میزان افزایش وزن روزانه نباید بیش از 30گرم باشد. تحقیقات نشان داده است پرنده از غذای پلت بهتر استفاده می کند. جوجه تا سن چهار هفتگی نیاز به غذا با پروتئین بالا (22 – 27 درصد) دارد. تمامی مواد مورد استفاده در جیره غذایی باید ارگانیک باشد، اما به دلیل مشکلات در یافتن منابع خاصی تشکیل دهنده جیره غذایی ارگانیک می توان از مواد غیر ارگانیک مجاز استفاده نمود.

آب

میزان آب مورد نیاز 100 جوجه در روز برابر 2 لیتر می باشد که این میزان در 12 هفتگی برای 100 پرنده به18 لیتر آب در روز می رسد. مقدار آب مصرف شده به طور مستقیم به مصرف خوراک و درجه حرارت مربوط می شود، و افزایش مصرف تا 50? در آب و هوای گرم می تواند رخ دهد. استرسی گرمایی می تواند یک مشکل جدی ایجاد کند. این اتفاق زمانی می افتد که در جوجه و یا پرنده بالغ تعادل بین تولید گرما و از دست دادن گرما بهم بخورد. نشانه های استرسی حرارتی شامل فرآیند له له زدن سریع که منجر به از دست دادن آب از ریه ها می گردد. برای جلوگیری از دست دادن آب بدن، قرار گرفته شود تا پرندگان به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

مدیریت بیماری

نظارت و کنترل روزانه در خصوصی پیشگیری و درمان بیماری ها مانند انگل ها و استفاده از واکسن باید مورد توجه قرار گیرد. به صورت بالقوه کوکسیدیوز جدی ترین بیماری می باشد. ارگانیسم های انگلی در همه جا حاضر بوده و از طریق مدفوع بر روی بستر می توانند منتقل شوند. یکی از نشانه های اصلی عفونت وجود خون در مدفوع می باشد. آلودگی علاوه بر بستر می تواند از طریق غذا و آب نیز منتقل گردد برخی از نکات قابل توجه عبارتند مطمئن شوید بستر همیشه تمیز و خشک است ( کاهش ابتلا به کوکسیدیوز و تولید گاز آمونیاک کاهش تراکم گله مراقبت و پیشگیری از پر کندن و پرخواری (معمولا در حدود 3 هفتگی) مرغ ها می بایست دو سوم از زمان زندگی خود را به خصوص پس از 4 هفتگی در فضای ازاد و در مزرعه به سر ببرند.

اندازه آشیانه

بر اساس استانداردهای اعلام شده، در طراحی آشیانه باید تعداد کل پرندگان، تراکم، کف آشیانه و سوراخ دریچه ورود و خروج مورد نیاز مشخص گردد. طبق این استانداردها برای آشیانه های ثابت 10 تا حداکثر 21پرنده و برای آشیانه های سیار 16 ) تا حداکثر 30 به عنوان سطح مورد نیاز تعیین گردیده است. اندازه گله در پرورش ارگانیک نباید بالاتر از 3000 قطعه باشد. البته اندازه گله تا 4800 قطعه در هر آشیانه با توجه به رعایت استانداردهای مربوطه مجاز اعلام گردیده است