تغذیه اردک تخمگذار

با توجه به اینکه اردک پرنده پرخوری است ، تامین دان به صورت دستی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست ، بنابراین بهتر است نیمچه اردک ها را از سن 6 تا 6/5 ماهگی در کنار برکه ها ، نهرها و شالیزارها و یا در چراگاه ها و باغها رها کرد تا دان خود را بیابند و با این شیوه ، هزینه تولید تخم اردک را کاهش داد. دانه های بازمانده پس از درو انواع غلات و سایر گیاهان مواد انرژی زای مورد نیاز اردکها را تامین می کنند و حلزون ها ، کرم های خاکی، حشرات و نوزاد آنها و در بعضی مناطق ماهیهای غیر قابل مصرف موجود در رودخانه های بزرگ و کوچک نیاز پروتئینی آنها را برآورده می کند .

تغذیه اردک کت در شیوه متراکم

تغذیه اردک بخصوصی اردک های بالغ و تخمگذار می بایست اقتصادی باشد . بخصوص اگر بخواهیم اردک مادر پرورش دهیم موادی که برای تغذیه دستی اردک توصیه می شود عبارت است از : سبوس گندم سبوس برنج ، زبره گندم، آرد ذرت، پودر بقایای ضایعات کشتارگاهی دام و طیور، آرد جو و ضایعات سبزیها و علوفه خرد شده می باشد فرمول غذایی اردک از 8 هفتگی به بعد غذای اردک مادر هنگام تخمگذاری سلسلو سری گندم 30 درصد لعابدبو السر گندم 30 درصد سبوس برنج 30 تا 40 درصد سبوس برنج 20 درصد آرد ذرت 25 تا 30 درصد آرد ذرت 30 درصد کنجاله ها 5 تا 10 درصد کنجاله 10 درصد سنگ آهک خرد شده 1تا 5 درصد پودر استخوان 0/5 درصد

مکمل ویتامینی و معدنی حداکثر 0/5 درصد درصد پودر سنگ آهک 5 درصد مکمل ویتامینی و معدنی 0/5 درصد به این فرمولها می بایست آنقدر شیر بدون چربی اضافه کرد تا مخلوط به صد در صد برسد ، غذای اردک تخمگذار و مادر باید دارای حدود ?15 پروتئین و 2600 کیلوکالری انرژی قابل هضم باشد . در پرورش اردک چه به روش آزاد و چه به روش متراکم می بایست نکات زیر رعایت شود: در ابتدای ورود جوجه اردکها در آشیانه گرم . آب تمیز و تازه در اختیار آنها قرار داده شود غذاهای پودری در دانخوری های کم عمق در اختیار آنها قرار گیرد .

 

»» جیره هفته اول جیره هفته دوم تا پایان دوره نگه داری ««

سبوس گندم 50? سبوس گندم 50?
سبوس برنج 30? آرد ذرت 15?
ذرت 10? سبوس برنج 15?
ضایعات سبزی و علوفه 8? پودر گوشت یا مشابه 5?
شن ریزه 2? ضایعات سبزی و علوفه 12? شن ریزه 3?